2019-01-14 Kuukausikokous:

Eläkeläismatkustaminen/Matka-Agentit Oy,                           Ilse Samuelsson
                      Liikenneturvallisuus Kirkkonummella,                                     Tapani Iivari

Matka-Agenttien tarjoama kahvitus yllätti meidät iloisesti. Kiitos!
Ennen varsinaisia esiintyjiä, hallituksen puheenjohtaja Matti Valkiainen toivotti runsaslukuisen seniorijoukon tervetulleeksi. Hänen johdollaan päivitettiin kevään 2019 kerhotoimintaa. Matkavastaava Irja Orava kertoi tulevista matkoista ja retkistä. Ne ovat suosittuja, mutta aina kannattaa kuitenkin kysyä häneltä mahdollisesti vapaana olevista paikoista.
Kaikista senioriyhdistyksen kerho-, matka-, ym .toiminnasta löytyy tietoa kotisivuiltaimme www.kirkkonummi.senioriyhdistys.fi tai Kirkkonummen kansalliset seniorit ry.:n toimintakalenterista 2019. Seuraathan myös ilmoituksia Kirkkonummen Sanomien tapahtumapäivyristä.
Matka-Agenttien Ilse Samuelsson antoi tärkeitä matkustamista koskevia ohjeita. Jokaisen on itse tarkistettava matka-asiakirjojen oikeellisuus ja, että niissä on ehdottomasti sama nimi kuin passissa. Erityisruokavaliosta on aina ilmoitettava etukäteen. Liikuntarajoitteisen on itse arvioitava oma osallistumisensa, jos matkalla on esteellisyyksiä. Apua tähän saa matkatoimistolta.
"Matkalle lähtö ilman matkavakuutusta on tyhmyyttä !!!" korosti Samuelsson. Vakuutuksen ottoa suositellaan jo matkavarauksen yhteydessä, mutta peruutusturvan saamiseksi viimeistään kolme vuorokautta ennen matkan alkua. Kotivakuutukseenkin saattaa sisältyä matkavakuutus.Vakuutus koskee myös kotimaan matkoja.
Jokainen halukas sai Matka- Agenttien esitteen. Yhdistyksemme on onnistuneesti käyttänyt heidän palveluksiaan ja Patinan järjestämistä matkoista saa 5 % alennuksen.
Tapani Iivari esitti liikenneturvallisuuteen liittyviä asioita varsin lennokkaasti."Muista aina liikenteessä, monta vaaraa ompi eessä". Hän kehotti tarkkaavaisuuteen! Keittiötikkaatkin voivat olla vaaralliset. Jos kiipeilet, niin hanki tukilaidalliset tikkaat! Veikkolassa liikkuessa tulee huomioida S-marketin kohdalla olevat töyssyt sekä nopeusrajoitukset Veikkolan ja Navalan välillä. Puhdistakaa "igluautot" !
Liikenneympyrässä ajoneuvon kuljettajan on aina mennen, tullen väistettävä pyöräilijää. Pyörätien jatkeella ajorataa ylittävät pyöräilijät väistävät suoraan ajavia ajoneuvoja, ellei valoilla tai liikennemerkillä ole toisin ilmoitettu. Jos taas ajoneuvolla ajava kääntyy, niin hänen on väistettävä risteävällä tiellä pyörätien jatkeella kulkevaa.
Marja Ehrstedt näytti kuvan pysäköintiä klo 6-18 rajoittavasta liikennemerkistä, jossa on neljän tunnin verran maksutonta aikaa. Kun maksuton aika alkaa klo 18 jälkeen, voi tällöin parkkikiekon siirtää valmiiksi alkamaan klo 6, mikäli se on tarpeen,
Taisto Koivumäen havaintoja Kirkkonummella lliikkuessaan. Pyöräilijän on syytä varoa pyörän kumeja rikkovia karkeaksi rouhittuja heräteviivoja sekä Upinniementien ja Naissaarentien teräviä kynnyksiä. Upinniementien ja Kabanovintien jalankulkijan monet suojatieylitykset Sepänkannaksella vaativat tarkkaavaisuutta.
ONHAN JOKAISELLA HEIJASTIN PIMEÄLLÄ LIIKKUESSA !