Toimintasuunnitelma 2024

Kirkkonummen kansalliset seniorit ry
⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠
Yleistä
Kirkkonummen kansalliset seniorit ry on puolueisiin kuulumaton Kansallisen senioriliiton jäsenyhdistys. Kansallinen senioriliitto ry on valtakunnallinen eläkeläisjärjestö, jonka toiminta-ajatuksena on toimia antoisan ja monipuolisen senioritoiminnan mahdollistajana ja toteuttajana. Liiton tarkoituksena on senioreiden sosiaalisen turvallisuuden ja hyvinvoinnin edistäminen. Kansallisen senioriliiton liittokokous pidettiin kesällä 2023. Siinä yhteydessä päivitettiin liiton säännöt ja teema. Liittokokouskauden 2023–2026 teema on "Elämäniloa
ja voimaa". Kansallinen senioriliitto panostaa edelleen digiaikaan, sähköiseen viestintään ja esimerkiksi sosiaaliseen mediaan. Liiton visio on olla Suomen kiinnostavin senioritoimija. Liiton toiminta-ajatus ja visio pätevät myös oman yhdistyksemme toiminnassa. Vision toteuttamiseksi panostamme edelleen jäsenlähtöiseen, moderniin ja muutoskykyiseen
toimintaan. Toimintamme onnistumista arvioimme jäsenmäärän kehityksellä – toimenpiteillä edesautetaan jäsenmäärän kasvua ja minimoidaan jäsenmäärän väheneminen.

Järjestötoiminta
Panostamme edelleen yhdistyksen tunnettuuden lisäämiseen Kirkkonummella matalankynnyksen tapahtumilla. Teemme paikkakunnalla vaikuttavaa edunvalvontaa ja myös siten lisäämme senioritoiminnan näkyvyyttä. Vuoden 2024 aikana pyrimme vaikuttamaan Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen toimintaan siten, että se huomioi senioreiden erityistarpeet. Pyrimme tuomaan senioreiden asioita esille vahvasti myös kunnan toimijoille. Edunvalvonnassa olemme aktiivisesti mukana vaikuttamassa hyvinvointialueen ja kunnan
vanhusneuvostoissa. Haluamme edistää jäsentemme digitaalista toimintaa ja siten senioriliiton ja oma koulutustoimintamme edelleenkin kohdentuu erityisesti senioreiden digiosaamisen lisäämiseen ja syventämiseen. Opastamme jäseniämme senioriliiton jäsenapplikaation lataamisessa ja käytössä. Autamme myös löytämään yhdistyksen fb-
sivut ja kotisivut.

Kokoonnumme kesäkuukausia lukuun ottamatta kerran kuussa kuukausitapaamisiin, joihin
pyrimme järjestämään kiinnostavia esityksiä, esitelmiä ja alustuksia kahvittelun ja vapaamuotoisen keskustelun lisäksi. Järjestämme lisäksi erilaisia matkoja ja retkiä sekä erimuotoisia tapaamisia. Vuonna 2024 panostamme edelleen kerhojen toiminnan lisäämiseen ja monipuolistamiseen, mikä mahdollistaa jäsenistölle yhä enenevässä määrin mukavaa kanssakäymistä ja yhteisen me-hengen vahvistamista. Edellä mainituin toimenpitein lisäämme myös jäsenistömme sosiaalista turvallisuutta ja hyvinvointia.

Hallitustyöskentely ja talous
Hallitus kokoontuu säännönmukaisesti kerran kuukaudessa ja lisäksi tarvittaessa. Hallitustyöskentelyyn voidaan nimetä avuksi tapahtuma- ja teemakohtaisia toimikuntia tai asiantuntijoita hyvien ideoiden ja muiden kehittelytarpeitten toteuttamiseksi. Toimintavuoden 2024 aikana tulemme myös hallituksessa edelleen kiinnittämään erityistä
huomiota aktiiviseen edunvalvontaan sekä eriharrastuskerhojen/ryhmien toiminnanlaajentamiseen.Yhdistyksen talouden perusta muodostuu jäsenmaksuista sekä jäsenten maksamista osallistumismaksuista. Taloutemme saa merkittävää tukea sekä järjestöavustuksesta että
ulkopuolisten tukijoiden kannatusmaksuista. Etsimme toiminnallemme myös muita ulkopuolisia tukimahdollisuuksia, joita pyrimme hyödyntämään mahdollisuuksiemme mukaan.

Tiedottaminen
Yksityiskohtaiset tiedot toiminnastamme julkaistaan yhdistyksen kotisivuilla: http://kirkkonummi.senioriyhdistys.fi.
Kerromme toiminnastamme myös sosiaalisessa mediassa Facebook-sivujemme (@Kirkkonummen kansalliset seniorit ry) välityksellä. Yhdistyksen tapahtumista ilmoitetaan Kirkkonummen Sanomien tapahtumapäivyrissä. Puheenjohtajan jäsenkirjeissä kerromme
yhdistyksen tilanteesta ja lähitulevaisuuden tapahtumista.