Tampereen teatteriretki 25.1.2020

Tampereen perusti Kustaa Vaasa 1770.

Vierailimme aluksi Tampereen tuomiokirkossa. Se on Hatanpään kartanon alueelle pystytetty Lars Soncin suunnittelema harmaagraniittikirkko, mikä valmistui 1907. Kirkossa oli paljon nähtävää , mm. lyijylasi-ikkunoita (Sota ja rauha, Kuolema ja nälkä, Pelikaani, Mooseksen palava pensas, Kyyhkysikkuna, Jumala maailmankaikkeuden enkelinä ja Kristityn maanpäällinen vaellus) sekä frescoja, joista  useimmat Hugo Simberin tekemiä (mm. Ruusuköynnös eli Elämän köynnös,  kuuluisa Haavoittunut enkeli - mikä on Ateneumin alkuperäisestä tehty fresco-kopio -  sekä Kuoleman puutarha), mutta pääalttaritaulu on Magnus Engelin tekemä Ylösnousemus - teos. Orjantappura on hallitsevana elementtinä ympäri kirkkoa.

Kirkko on remontoitu 1980-luvulla, jolloin kryptaan tehtiin mm. sosiaalitilat.

Tuomiokirkkoon tutustumisen jälkeen teimme opastetun tutustumiskertoajelun vanhaan Tampereeseen. Oppaamme Ulla Majamaa esitteli monipuolisesti ja mielenkiintoisesti Tampella-aluetta (mm. Finlaysonin kirkko ja juhlatalo), Pyynikkiä (Pyynikin torni), Pispalaa (Lauri Viidan kotitalo, kansalaissodan muistomerkki), keskusta-aluetta (tuleva ratikkareitti)  sekä Tammelaa (tori, musta makkara).

Tutustumiskierroksen jälkeen suuntasimme kohti Lielahtea, jossa söimme runsaan ja maittavan lounaan. Lounaan jälkeen suuntasimmekin kohti pääkohdettamme, eli Tampereen teatteria, jossa seurasimme upean Notre Damen kellonsoittaja-esityksen. Esityksen aihe on edelleenkin hyvin ajankohtainen ja antoi osallistujille paljon ajattelemisen aihetta - miten ja millä perustein lokeroimme ihmiset!

Paluumatkan alkajaisiksi saimme vielä nähdä tyylikkäästi valaistuja Tampereen keskustan arvotaloja.

Osallistujat olivat erittäin tyytyväisiä matkan antiin. Lämpimän kiitoksen saavat matkan järjestelyyn osallistuneet - erityisesti matkanjohtajamme Irja!