2019-05-21 Suitian ja Sjundbyn linnakierros

Kevätretkemme Siuntioon 21.5. - historian havinaa

Kaunis, miltei helteinen, sää loi kesäisen tunnelman retkellemme, joka tällä kertaa suuntautui naapurikuntamaamme Siuntioon. Ensin vierailimme valtaneuvos Erik Flemmingin rakennuttamassa
Suitian kartanossa, jossa meitä oli vastassa ”linnanherra” Gustav Rehnberg. Kauniin sään vallitessa saimme kuulla ulkosalla kartanon eri vaiheista. Päärakennuksen ensi vaiheet ajoittuvat 1540-luvulle, mutta nykyinen ulkoasu on peräisin 1900-luvun alkupuolelta, jolloin kartanon omisti August Wrede. Hän teetti päärakennukseen muutoksia ja näin rakennus sai sakaraharjat, suippokaariset ikkuna- ja oviaukot sekä tornin.

3 Seinän vierustan puupenkillä oli hauska istua.
1 Suitian kartanon edessä
2 Suitian kartanon salissa
4 Yläkerroksen kaunis kaakeliuuni ja seniorimme Arja

Kiersimme päärakennuksen tiloissa samalla kuullen tilojen käytöstä. Täälläkin oli havaittavissa maamme historian merkkejä. Sisätilat on kunnostettu 1990-luvun lopulla museoviraston suunnitelmien mukaisesti nyiseen kuntoon. Salikierroksen jälkeen katsastimme myös kellaritilat, joissa on ympäri vuoden suunnilleen sama lämpötila, noin +12 astetta.
Kartano on nykyisin yksityisomistuksessa ja vuokrattavissa eri tilaisuuksiin. Kartanon mailla näimme Angus-lihakarjaa laitumilla.

Siirryimme bussilla kohti seuraavaa kohdetta, mutta ennen linnakierrosta pääsimme nauttimaan päiväkahvit linnan makasiinikahvilassa. Näimme pihapiirin rakennuksen ulkoseinissä hieman jo haalistunutta venäjänkielistä tekstiä Porkkalan miehityksen ajalta. Lähihistoriaamme, tämäkin.

5 Sjundbyn linna keväisen vihreässä maisemassa.

Toinen kohteemme oli Sjundbyn linna, joka on edelleen yksityisessä asuinkäytössä.

Linna on rakennettu 1560-luvulla ja sitä ovat vuosisatojen saatossa asuttaneet kuuluisat aatelissuvut kuninkaallisine vieraineen. Lähes kolmensadan vuoden ajan Sjundbyn tila on kuulunut Adlercreutzin suvulle. Oppaamme Nina kertoi reippaalla tavalla linnan historiasta, johon liittyi myös hänen sukunsa vaiheet. Kiersimme täälläkin eri kerroksissa tapaamatta kuitenkaan linnan kummitusta, vaikka kävimme maalattiapohjaisessa kellarikerroksessakin.

6 Linnan salissa
7 Yläkerran toisessa salissa
8 Linnan kellarin hämyssä

Hentoinen kosken kuohu linnan reunalla sai ryhmämme kalamiehet kertomaan kalajuttuja.

9 Linnan viereinen koski kirvoitti kalajutut

Bussimme ajoi viehättävää pikkutiereittiä kohti Kirkkonummea ja näin myös uudemmat kirkkonummelaiset pääsivät näkemään ja ihastelemaan kauniita maisemia.