Nizzan ja Monacon loistoa

15-18.9.2022

Ilmoittautuminen päättyy 23.5.2022

Senioreiden matkaryhmä saapuneena Nizzan Mont Baron-kukkulalle matkan ensimmäisenä päivänä 15.9. Taustalla Nizzan keskustan upeat rantamaisemat.

Ranskan Riviera valloittaa vastakohdillaan. Vuoret ja meri, idyllisten pikkukaupunkien kujat ja ylelliset putiikit, provencelaisherkkuja tarjoavat pikkukapakat ja Michelintähtiravintolat - lopputulos on hyvä cocktail. Nizza lumoaa uuden ja vanhan ystävänsä heti, kun lentokone kaartaa turkoosin meren yllä laskeutuakseen seitsemän kilometrin mittaisen Promenade des Anglais -rantakadun päässä sijaitsevalle lentokentälle. Nizza on viehättävä ja monipuolinen yhdistelmä kaupunki- ja rantalomaa, uutta ja vanhaa, pientä ja suurta. Välimeren aallot ovat hioneet rannan kivet sileiksi ja turkoosi meri kutsuu uimaan jo senkin takia, että harvassa ovat isot kaupungit, joissa se on mahdollista aivan keskustassa.

Ranskan Riviera on aina hurmannut ja inspiroinut taiteilijoita kuten Toulouse Lautrec, Renoir, Picasso, Chagall, Matisse... Täältä löytyvät niin Matissen kuin Chagallinkin museot kuten myös uusi nykytaiteen museo aivan kaupungin keskustassa. Ja ruhtinaiden ja loiston Monaco ja Monte Carlo: tämä Grimaldien ruhtinassuvun valtakunta on kuin synonyymi ylelliselle elämälle!

Kuvia Nizza-Monaco 16.9, Saint Paul de Vencen idyllisessä pikkukaupungissa tutustuttiin paikalliseen kahvilakulttuuriin. Grassen kaupungissa saimme opastetun kierroksen kuuluisien Fragonardin parfyymien valmistukseen. Kierroksen päätteeksi pääsimme myös ostamaan tuotteita. Cannesissa totesimme, että kuuluisat Cannesin kongressitalon portaat oli punaisen maton sijasta varustettu tulomme kunniaksi sinisellä matolla. Päivän retken viimeinen kohde oli upea Pyhän Bernardin kappeli, Antibesissa.

Saint Paul de Vence
Cannesin kongressitalo