2019-09-01--03 Berliini

Senioriemme matka Berliiniin 1.-4.9.2019

Lentoaseman lähtöaulassa tapasimme oppaamme Aulikki Akaan-Penttilän, joka oli jo tehnyt lähtöselvityksen kaikille 24 matkalaiselle. Parin tunnin lennon jälkeen saavuimme helteiseen Berliiniin Tegelin kentälle, jossa meidät toivotti tervetulleeksi pitkään Berliinissä asunut suomalainen paikallisopas Helni Dill. Meitä oli bussi odottamassa ja lähdimme suoraan kiertoajelulle.  Näimme mm. komean lasikupolisen Berliinin parlamenttitalon ja mahtavan Siegessäulen, voitonpylvään. Brandenburgin portin luona jalkauduimme ja kävelimme läheiselle holokaustin muistomerkille. Muistomerkki on vaikuttava. Alueelle on pystytetty 2700 erikorkuista suurta betonipilaria, joiden uumenissa kapeita käytäviä saattoi kulkea tuntematta kuitenkaan eksymisen pelkoa.

Brandenburgin portti on ollut lähellä jaetun Berliinin rajaa ja kadun pinnassa saattoi paikoin nähdä poikkeavalla kiveyksellä merkityn rajalinjan. Pysähdyimme myös katsomaan palaa säilytettyä Berliinin muuria. Se on tarkoin turva-aitojen suojaama matkamuistojen keräilijöiltä.

Bussikierroksen jälkeen olimmekin jo melko nälkäisiä ja saatuamme huoneet eläintarhan laidalla sijaitsevasta tasokkaasta Intercontinental-hotellista suuntasimme lähimpään ravintolaan suoraan kadun yli. Se oli kreikkalainen ravintola Niko. Annos lampaan kyljyksiä papujen ja perunoiden kera oli erinomainen eikä jättänyt nälkäiseksi.  Pöytään tuotiin myös pyytämättä ja yllättäen jääkylmät ouzot.

Ruokailun jälkeen teimme kävelyn hotellin lähistöllä. Siltä päivältä jo suljetun eläintarhan portilla katselimme valtavia julisteita pandoista aavistamatta lainkaan, että edellisenä päivänä siellä oli syntynyt kaksi panda-vauvaa.

Maanantaina oli ohjelmassa risteily Spree-joella.  Bussi kuljetti paikkaan, josta piti nousta vesibussiin. Jonkin ajan kuluttua paljastui, että olimme väärässä paikassa. Kokematon bussinkuljettaja ei tuntenut Berliiniä. Oppaamme Aulikki varmasti koki tuskan hetkiä, mutta taitavasti hän hoiti asian. Bussi tuli takaisin ja vei meidät toiselle laiturille, josta pääsimme saman yhtiön laivaan ja risteily toteutui miltei alkuperäisen suunnitelman mukaan. Oli loistava sää ja saatoimme istua laivan yläkannella. Jokiristeily on mitä mainioin tapa nähdä Berliinin kaupunkia, sen vanhoja historiallisia rakennuksia ja uutta arkkitehtuuria.

Loppupäivän käytimme lähialueeseen tutustumiseen. Kuuluisa KaDeWe-tavaratalo oli kävelymatkan päässä. Päätimme aloittaa upeaksi mainitusta ruokaosastosta. Loputtomiin parhaiden suklaanvalmistajien tuotteita ja ihania leivonnaisia. Hedelmä-, liha- ja kalatiskeiltä sai kaikkea mitä voi kuvitella. Jälkiruoaksi joimme kahvit rakennuksen ylimmän kerroksen kahvilassa valtavan lasikupolin alla.

Paluumatkalla menimme katsomaan Kaiser Wilhelm -rauniokirkkoa, mutta portti oli jo suljettu emmekä päässeet sisään. Rauniokirkon viereen on rakennettu kuutiomainen kaunis muistokirkko, jossa olisi seuraavana iltana konsertti.

Tiistaina ei ollut järjestettyä ohjelmaa. Pienellä joukolla matkasimme Alexanderplatzille bussilla 200. Kuljettajalta sai ostaa 7 euron päivälipun. Matkalla ylitimme Spree-joen kaksi kertaa ja näimme mm. Rathausin, punatiilisen komean kaupungintalon kellotorneineen. Perillä suuntasimme TK Maxx -outlet -myymälään, joka myy merkkituotteita. Tavaran paljous oli läkähdyttävä.

Aivan tavaratalon vieressä on Fernsehturm, TV-torni, jonne seuraavaksi päätimme mennä katsomaan maisemia ja nauttimaan kahvit. Ennen hissiin pääsyä tarkastettiin laukut. Ilmeisesti olimme vaarattoman näköistä joukkoa, koska avaamiimme laukkuihin vain nopeasti vilkaistiin. Näköalatasanteelta 203 m korkeudesta oli huikeat näkymät.

Paluumatkalla testasimme Berliinin liikennevälineitä, kaupunkijunaa, maanalaista ja raitiovaunua, poikkesimme Checkpoint Charlien luona ottamassa pakollisen valokuvan ja tietenkin oluella pienessä olutbaarissa.

Päivä oli vietetty pienissä ryhmissä kukin tahoillaan ja illaksi oli sovittu yhteinen päivällinen.

Illalla moni meistä lähti kirkkokonserttiin Kaiser Wilhelm -muistokirkkoon. Yhdeksänhenkinen jousiorkesteri ja sopraanosolisti esittivät kaunista klassista musiikkia, Vivaldia, Mozartia, Schubertia ja Beethovenia. Lisäksi kuulimme Bachin ja Händelin mahtavaa urkumusiikkia.

Keskiviikko, lähtöpäivä. Tavarat oli pakattu ja viimeisen kerran menimme hotellin loisteliaalle aamiaiselle.

Ohjelmassa oli bussimatka Potsdamiin Helnin opastuksella ja tutustuminen Sanssoucin pieneen rokokoolinnaan, jonka Fredrik II Suuri rakennutti itselleen. Siellä hän saattoi lomailla, olla vapaa etiketistä ja kutsua sinne ystäviään. Linnan opas Peter oli mukaansatempaava ja ilmeikäs. Peterin selostus oli hyvin vuolasta ja hän käytti paljon kielikuvia. Helniltä vaadittiin ajoittain kekseliäisyyttä kääntäessään selostusta suomeksi.

Ohjelmassa oli myös lounas linnan alueella olevassa ravintolassa, minkä jälkeen ehdimme vielä tutustua Potsdamin kaupunkiin ennen kuin oli aika lähteä kohti Tegelin lentoasemaa. Perillä hyvästelimme Helnin ja siirryimme lähtöselvitykseen.

Lento lähti ajallaan ja saapui jopa etuajassa Helsinkiin. Matkalla oli mukavaa, mutta ihanaa on myös palata omaan kotiin.

Monet kiitokset hyvin onnistuneesta matkasta Irjalle ja oppaillemme Aulikille ja Helnille.

Matkalaiset  Kristina ja Pirkko

Tallessa ollaan/Checkpoint Charlie