22.1.2019 Musiikkitalovierailu ja Taidekoti Kirpilä

Vuoden ensimmäinen retkemme suuntautui 22.1. Helsinkiin, jossa kohteina olivat Musiikkitalo esittelyineen ja Taidekoti Kirpilä opastuksineen. Iltapäiväkahvit nautimme Musiikkitalon valoisassa alakerroksen ravintolassa. Mukana oli 34 senioria.

Musiikkitalokierroksella saimme nähdä ja kuulla sen monipuolisesta toiminnasta. Meille kerrottiin myös uusimmasta hankkeesta:

Konserttisaliin on tulossa urut. Urkuhanke käynnistyi, kun säveltäjä Kaija Saariaho teki merkittävän miljoonalahjoituksen. Maailmanluokan konserttisaliurut valmistuvat vuonna 2022, jolloin Helsingin Musiikkitalo liittyy huippukonserttisalien joukoon. Upea paikka ja arkkitehtuuri.

​​​​​​​Taidekoti Kirpilässä on merkittävä taidekokoelma - tällä hetkellä kokoelmaan kuuluu 540 teosta.Tämä ainutlaatuinen yksityiskodissa sijaitseva taidemuseo sijaitsee Töölössä funkkistalon ylimmässä kerroksessa.Taidekoti Kirpilä oli lääketieteen lisensiaatti Juhani Kirpilän (1931–1988) ja hänen elämänkumppaninsa, antiikkikauppias Karl (Kalle) Rosenqvistin koti vuosina 1979–1988.