2019-02-08--09 Oopperavierailu Tallinnassa

Perjantai 8.2.2019

Hiukan sumuisen kostea ja suojasäinen Tallinna otti 28 Kirkkonummen kansallista senioria vastaan perjantaina 8.2.2019. Olimme juuri syöneet maukkaan brunssin viineineen Viking XPRS:llä, kun satamasta matkasimme meille varatulla bussilla suoraan ensimmäiseen tutustumiskohteeseemme Suomen Suurlähetystöön.

Kaupallinen päällikkö Hannu Arhinmäki vastaanotti  suomalaisseniorit. Hän esitteli talon historiaa ja kertoi, että rikas aatelinen Bernhard Otto Jacob von Uexküll rakennutti  talon linnoituksen päälle, korkealle kukkulalle. Myöhemmin sen osti Konstantin Päts, josta tuli itsenäisen Viron I presidentti. Tämän talon Suomi sai ensin vuokralle ja myöhemmin ostaa omaksi ja nostaa Suomen valtionlippu liehumaan korkeimmalle paikalle koko vanhassa kaupungissa.

Arhinmäki kertoi myös, että Suomi on Viron tärkein kauppakumppani ja että Virossa opiskelee vuosittain 1000-1200 suomalaista. Vuonna 1965 presidentti  Kekkosen aloitteesta aloitettu ja nopeasti kehittynyt laivaliikenne Helsingin ja Tallinnan välillä tuo Viroon vuosittain yli 25 miljoonaa suomalaista (n. 100 konsulitapausta), jotka tuovat mukanaan n. 800 miljoonaa euroa.

Suurlähettiläs Timo Kantola kävi tervehtimässä ryhmäämme kertoen työstään sekä lähetystön toiminnasta.

Kirjauduimme Sokos Hotelli Viruun klo 16 aikoihin. Nopeimmat ehtivät käydä ostoksilla Virukeskuksessa sillä aikaa kun väsyneimmät ottivat pikku nokoset ennen illan upeaa oopperakokemusta.

Klo 17.45 keräännyimme yhteen Viruhotellin aulaan ja kävelimme Estonia teatteriin Irjan järjestämät liput taskussa  katsomaan venäläisen Nikolai Rimski-Korsakovin merkittävintä, harvemmin nähtyä oopperaa Tsaarin morsian (1899), joka oli juuri saanut ensi-iltansa Tallinassa 25.1.2019. Teoksella on historiallinen juoni ja siinä esiintyvät hahmot ovat kaikki oikeasti Venäjällä 1500-luvulla eläneitä ihmisiä.

Ooppera sijoittuu tsaari  Iivana Julman aikaan, 1500-luvun Moskovaan ja perustuu Lev Mein kirjoittamaan tarinaan, jossa keskiöön nousee rakkaus ja juonittelut. Grigory Gryaznoy, tsaarin henkivartija, on rakastunut kauppias Sobakinin kauniiseen tyttäreen Marfaan. Marfa on jo kuitenkin lapsena luvannut naida Ivan Likovin. Itse tsaarillakin on tunteita kaunotarta kohtaan ja on valinnut hänet morsiamekseen 2000 ehdokkaan joukosta.

Lyubasha, Gryaznoyn ystävätär on katkera siitä, ettei mies ole enää hänestä kiinnostunut. Lopulta ratkaisua ongelmaan haetaan taikajuomista. Gryaznoy  tilaa juoman, jolla saisi Marfan rakastumaan itseensä. Ljubasha puolestaan hankkii juoman, jolla Marfan viehätysvoima saadaan katoamaan. Juomat menevät kuitenkin sekaisin, ja Marfan juotavaksi päätyy väärä aine. Vaikutuskaan ei ole toivottu: taikajuoman juotuaan Marfa menettää järkensä.

Ohjaaja oli tehnyt tarinasta hyvin elävän, ja ihmiset, jotka eivät osanneet venäjää, ymmärsivät tarinan hyvin. Lisäksi Rimsky-Korsakovin oopperaan säveltämä dramaattinen ja tunteikas musiikki tuki traagista tarinaa. Musiikki sai yleisön ihon kananlihanalle.

Hienon oopperaelämyksen jälkeen taiteilimme jäisiä Tallinnan katuja pitkin takaisin hotelliin.

Lauantai 9.2.12019

Aamulla maukkaan aamiaisen jälkeen klo 10 lähdimme tutustuimme Viruhotellin 23. kerroksen kahteen huoneeseen,  joissa sijaitsi KGB:n museo – kurkistimme kylmänsodan aikakauteen. Oppaamme ”Paavo” esitteli museon laitteita ja kertoi miten tarkkaan hotellivieraita vakoiltiin. Ankeat ja yllättävän ahtaat tilat eivät kerro tarinaansa ilman tietäväistä, sanavalmista ja huumorilla tarinaa höystävää opasta.

Loppupäivä oli vapaata ja osa senioreista lähti käymään uusimmassa, upean avarassa kauppakeskuksessa T1 - The Mall of Tallinn, johon matkustimme raitiovaunulla no 4.

Klo 16 lähdimme bussilla hotelli Virun edestä kohti satamaa ja kotimatkaa. Viking XPRS:llä meillä oli käytössä kokoustila, jossa vietimme yhteistä aikaa jutustellen hedelmien ja kahvin kera. Upean matkan täydensi yhdistyksemme hallituksen jäsen, nettivastaava Reijo Ahola kertomalla ja vastaamalla kysymyksiin Mikrosoftin ja Googlen Pilvipalveluista.

Kiitos Irja hienosti järjestämästäsi matkasta, kaikki toimi täsmällisesti!

Marja E 20.2.2019