2019-05-05--08 Seniorit Ruotsissa

*Kevätretki Ruotsiin*
Aurinkoisena kevätsunnuntaina 5.5 lähdimme Salon tilausmatkojen bussilla Kirkkonummelta kohti Turkua. Kuskina toimi koko matkan ajan taitava nuori mies, Tomi Laine.
Viking Grace odottikin meitä jo satamassa. Matkalla nautimme sekä senioreiden seurasta että runsaasta buffet-pöydästä. Maanantai-aamuna olimme aikaisin Tukholmassa, jossa meitä oli vastassa oppaamme Kirsti Hirvonen. Hänen johdollaan ajoimme Scandic Järva Krog-hotelliin
aamupalalle, joka koostui pääosin luomu-tuotteista.

Ensimmäinen käyntikohteemme oli Mälaren-järven rannalla sijaitseva kuningas Kustaa Vaasan rakennuttama Gripsholmin linna. Linna toimi useaan otteeseen vankilana, mm. Eerik XIV piti veljeään Juhanaa ja tämän puolisoa Katariina Jagellonicaa vankeina vuosina 1563-1567. Vuorostaan Juhana III sulki Eerikin ja tämän puolison Kaarina Maununtyttären Gripsholmiin vuosiksi 1571-1573. Vaikuttava oli myös Kustaa III:n perustama teatteri. Linnassa oli myös laaja muotokuvakokoelma.

Jatkoimme samana päivänä myös Mälaren rannalla sijaitsevaan Skoklosterin linnaan.
Linna sijaitsee Håbon kunnassa ja on Ruotsin kaikkien aikojen suurin yksityinen linna ja yksi maailman tärkeimmistä barokkimmuseoista. Nautimme maukkaan lounaan linnan kahvilassa ja tutustuimme myymälään. Vauhdikas ja eloisa suomalaissyntyinen opas kreivittären asussaan vei meidät kiertokäynnille linnan eri kerroksiin. Erityismaininnan ansaitsevat linnassa sijaitsevalinnan rakennuttajan Carl Gustaf Wrangelin laaja, kolme huonettakäsittävä, asekokoelma ja rakennustyömaa 1600-luvulta. Mieleen jäivät myös erityisen upeat kattokoristeet.

Illaksi ajoimme Uppsalaan. Yövyimme Scandic Upplandia-hotellissa. Osa ryhmästämme söi päivällisen Domtrappkällaressa. Tiistai-aamu alkoi käynnillä Uppsalan tuomiokirkkoon. Se on Pohjoismaiden suurin kirkko ja edustaa ranskalaista gotiikkaa. Kirkko on Ruotsin kansallispyhäkkö ja useimmat Ruotsin kuninkaat ja kuningattaret kruunattiin siellä vuoteen 1719 asti.

Toinen Uppsalan tutustumiskohde oli Carl von Linnén puutarha ja kotimuseo. Puutarhassa kukkivat lähinnä kevätkukat. Kotimuseossa sai hyvän käsityksen Linnén merkittävästä työstä kasvien luokittelujärjestelmän laatimiseksi.

Päivän toinen käyntikohde oli Sigtunan pikkukaupunki, Ruotsin vanhin kaupunki. Sigtuna oli viehättävä pikkukaupunki mataline puutaloineen. Pistäydyimme Pyhän Marian kirkossa,joka oli 1200-luvulta.

Palasimme Tukholmaan ja Viking Gabriella-laivalla suuntasimme kohti Helsinkiä. Nautimme buffet-illallisen, jonka jälkeen meitä tanssittivat tangokuninkaalliset vuodelta 2014 Teemu Roivainen ja Maria Tyster.

Maija ja Eeva Liisa - matkalla mukana