Retki Mustioon ja Fagerviikkiin 15.5.

Matka kohti Mustiota 15.5. meni mukavasti meille varatulla bussilla.  Mustion linna puistoineen oli kauneimmillaan juuri näin keväällä.  Erinomainen opas Jouko Kivirinta kertoi meille linnan historiasta, johon liittyy moni suomalainen historian suurihenkilö. Linna on edelleen Linderin suvun omistuksessa. Magnus Linder (1929-2016) on mittavien remontti ja kunnostustöiden teettäjä. Kartanonpuisto on romanttinen, englantilaistyyppinen maisemapuutarha. Kulkiessa huomio kiinnittyi merkittävään puulajikokoelmaan: jalavaa, siperianpihtaa, poppelia ja harvinaisimpana lajina Mantsurian korkkipuu.

Retken ensimmäisessä kohteessa, Magnus Linder nuoremman rakennuttaman Mustion linnaan tutustuimme upean oppaan Jouko Kivirinnan johdolla.
Mustion linnassa oli paljon upeaa esineistöä. Kuvassa aito Röhrstrandin posliiniuuni, joita Suomessa on jäljellä enää 3 kpl.
Linnanpuistossa, kartanon pääsisäänkäynnin edessä on kopio Diana-patsaasta
Puistokäytävän toisessa päässä on huvimaja ja sen takana pieni temppeli
Seniorit seuraavat tarkkaavaisina esittelyä linnan ruokasalissa.
Ravintola Linnankrouvi sijaitsee vanhassa paraatihevosten vajassa.
Ravintola Linnankrouvissa nautimme kolmen ruokalajin lounaan.

Fagervikin kartano on rakennettu Suomen vanhimpiin kuuluneen rautaruukin yhteyteen. Fagervikin kartano, ruukin alue ja kirkko ovat olleet Hisingin suvun yhtäjaksoisessa yksityisomistuksessa vuodesta 1723. Nykyiset omistajat ovat Otto von Frenckell ja kaksi hänen sisartaan.  Pääsimme tutustumaan yksityiseen kirkkoon ja ja kartanon puistoon pajoineen. Jälleen kerran suuret kiitokset retkenjärjestäjä Marja Urkiolle.

Fagervikin kirkko kartanon yheydessä on 1766 rakennettu puukirkko. Se on yksi Suomen harvoista yksityisomistuksessa olevista kirkoista.
Oppaan Jarmo Kuningas kanssa pääsimme tutustumaan kirkkoon.
Seniorit tutustumassa vanhaan puukirkkoon.
Fagervikin kartano, joka on alun perin rakennettu ruukin yhteyteen.
Kartanon talvipuutarha jossa viljeltiin muun muassa ananasta, appelsiinia ja viikunoita.
Vesivoima pyöritti kanki- ja nippuvasaraa.